Funreal Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Na czas dowiedzieć się o naszych imprezach, larpach i spotkaniach? Napiszemy do Ciebie, po to właśnie mamy newsletter.

Imię:

Email:

Złota Brama - kryteria oceny

Wpisany przez Kula / środa, 27 stycznia 2010 17:38

Przy bardzo otwartej formule konkursu – pełnej dowolności świata i mechaniki – niełatwym zadaniem było ustanowienie takich kryteriów oceny, które pozwolą obiektywnie ocenić i porównać ze sobą gry nawet bardzo skrajne w formie.

Ostatecznym efektem są dwa systemy oceniania: jeden dla części pisemnej, osobny dla części finałowej.

OCENA CZĘŚCI PISEMNEJ

W części pisemnej sędziowie ocenią cztery elementy gry, ich jakość oraz ważność dla gry oraz osobno całą grę ogólnie. Suma tych dwóch ocen, to łączna Ocena Finalna, jak otrzyma każda gra od każdego sędziego. Suma wyników od wszystkich sędziów, podzielona przez ich liczbę, da ostateczny wynik: w granicach 1 -12 punktów.

Elementy części pisemnej:

1. Idea.
Jaki jest pomysł na grę? Dokąd twórca chce zabrać graczy? Jak ciekawe jest to miejsce? Jak ciekawa jest to podróż? Czy uczestnicy wyniosą coś z gry dla siebie? Dowiedzą się czegoś o sobie? Dowiedzą się czegoś innego? Przeżyją nowe emocje?…

2. Plan Gry.
Czy gra będzie dynamiczna? Czy stabilna? Czy będzie miała wyraźne i zakończenie? Czy ma istnieje niebezpieczeństwo, że utknie w ślepej uliczce? Czy fabuła ma szansę się płynnie rozwijać? Czy wszyscy gracze mają szansę dobrze się bawić?…

3. Mechanika Gry
Czy mechanika jest dobrze dobrana do gry? Czy, jeśli jest innowacyjna lub skomplikowana, będzie czytelna dla graczy? Czy jest fajna? Czy nie dominuje niepotrzebnie nad innymi elementami gry? Czy nie psuje gry? Czy urealnia świat gry, czy wręcz przeciwnie?…

4. Informacja dla graczy.
Czy gra jest przedstawiona czytelnie? Czy informacje dla graczy przedstawione są w sposób, który umożliwia poczucie klimatu gry? Czy gracze mają wystarczająco informacji o swojej roli w grze? O samej grze? O świecie, realiach? O mechanice? Czy wiedzą jakie są ich zadania, cele, motywacje?…

“Jakość” i “ważność” elementów.

Na pierwszy rzut oka, ten system może wydawać się skomplikowany, w istocie, jest jedynym, który daje szansę porównać gry skrajnie odmienne. Wymienione powyżej elementy nie muszą odgrywać takiej samej roli w każdej grze. Najprawdopodobniej nie będą. Dlatego oprócz „jakości wykonania”, liczy się ważność w grze.

Jakość oceniona zostanie w skali od 1 do 6, z którą wszyscy jesteśmy zaznajomieni. 1 oznacza niedostateczną ocenę, 5 bardzo dobrą. System prosty, znany wszystkim tak dobrze, że wręcz intuicyjny.
Ważność oceniona jest procentowo. Wszystkie 4 elementy to 100% gry. Te 100% należy podzielić na poszczególne elementy.
Następnie ocena każdego elementu pomnożona zostaje przez procentowy „współczynnik ważności”.
Suma tych ocen to „Ocena Elementów”.
Oprócz poszczególnych składowych, sędziowie wystawiają grze Ocenę Ogólną, również w skali 1~6.
Ocena Elementów i Ocena Ogólna to Ocena Finalna.

Tutaj znajduje się przykład – oceny dwóch dość różnych gier.

OCENA W FINALE

Ocena rozgrywki finałowej ma dwie składowe: Ocenę sędziów i Ocenę graczy. Tutaj obędzie się bez skomplikowanej matematyki. Ponownie w skali 1~6 członkowie Kapituły obserwujący grę oraz jej uczestnicy wystawią swoje oceny. Tym razem elementy, na które zwracać będziemy uwagę to:

- rozpoczęcie / zakończenie Gry
- płynność rozgrywki
- ilość „miękkich” interwencji MG (dopowiedzenia w trakcie gry)
- ilość „twardych” interwencji MG (bezpośredni wpływ na gracza)
- skuteczność mechaniki
- jakość briefingu